Paralelismos entre J. Peterson y Cristianismo

Below the English version.

Peter Kopa, 16.8.2020

Wikipedia: Jordan Bernt Peterson (Alberta12 de junio de 1962) es un psicólogo clínicocrítico cultural y profesor de psicología canadiense. Sus principales áreas de estudio son la psicología anormalsocial y de la personalidad, con un interés particular en la psicología de las creencias religiosas e ideológicas,1​ y la evaluación y mejora de la personalidad y el rendimiento laboral.2​ Dicta clases en la Universidad de Toronto.

Publicó su primer libro, Maps of Meaning: The Architecture of Belief (Mapas de significado: la arquitectura de la creencia), en 1999 y está disponible de manera gratuita en su sitio web personal. Su segundo libro,12 Rules for Life: An Antidote to Chaos (12 reglas para la vida: un antídoto contra el caos), fue publicado en enero de 2018.345

Posee un canal de YouTube en el que publica las grabaciones de sus clases, entre otros contenidos. En 2016, Peterson publicó una serie de videos en los que criticaba la corrección política y el proyecto de ley C-16 del gobierno canadiense. Por estos videos, comenzó a recibir una importante atención mediática.345


 

Peterson aborda frontalmente las cuestiones más profundas de la vida del hombre, desde la perspectiva científica, como profesor de Psicología Clínica en la Universidad de Toronto: el sentido de la vida, la felicidad y el sufrimiento, el amor y el odio, la verdad y a la mentira y, muy especialmente el mal moral.

El paralelismo de sus exposiciones con la doctrina cristiana no es realmente algo nuevo, porque ya en los comienzos de la era cristiana, los Padres de la Iglesia han podido apoyarse y consumar una síntesis muy acertada entre las enseñanzas de los filósofos griegos (Sócrates, Platón y Aristóteles) y la doctrina cristiana. Y esto es lógico, porque en el fondo, la naturaleza del hombre, antes de la fe, está naturalmente abierta, por ejemplo, a los 10 mandamientos, que en el fondo son la expresión de la lógica intrínseca del ser racional libre, gracias a su capacidad de razonar y de querer. Está abierta también a la misericordia divina, que socorre la debilidad moral del hombre, que tantas veces quiere portarse bien, pero no lo logra.

Luego hay muchísimo más autoridades científicas que han reflexionado sobre esto, viendo en la simbiosis de razón y fe uno de los pilares basilares de la grandeza del Occidente cristiano, que permitió el desarrollo de una civilización única en la historia de la humanidad. Una de sus manifestaciones ha sido el florecimiento de las ciencias y de la técnica, que ha fecundado la vida del hombre en todo el mundo, sacándolo de la antigua barbarie, del hambre y de la ignorancia.

Concretamente, veamos qué nos dice en directo J. Peterson en algunos de sus videos, que han alcanzados más de 150.000.000 de visitas a nivel mundial:

 

Jordan Peterson: 10´ of rational wisdom:  https://www.youtube.com/watch?v=wDDZIqPeHxc

Bastan ver los primeros 5 minutos de este discurso, en el que J. Peterson dice que tiene que existir Dios y la diferencia de los pequeños dioses del politeísmo y de la idolatría, que son los dioses que se crea el individuo cuando persigue un fin que no es el Dios de verdad.

Luego afirma la existencia de la ley moral, que cuando no se toma en serio, la persona y la sociedad caen en el caos. Distingue la ley moral del antiguo y del nuevo testamento, en donde se subraya que el objeto inmediato de la salvación es el individuo, y sólo después la sociedad, siempre que los hombres íntegros aseguren la vigencia del orden moral mediante buenas leyes.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jHKIaFjxGPY –  6.41 minutos

En esta vibrante alocución, J. Peterson afirma con fuerza la importancia de la fe, cuyos principios son indispensables para ir formando el propio carácter, lo cual requiere también el estudio y el afrontar las críticas que vienen de nuestro entorno social.  Citando a Solzhenitsin sostiene con fuerza que cada hombre es el centro del mundo, en lucha constante contra su vulnerabilidad moral, que cuando logra alienar los principios de la fe, aparece el caos de la tragedia personal y social. 

Estas afirmaciones hechas desde la Psicología no hacen sino confirmar lo que cada cristiano sabe por la fe:  que la inmoralidad o el pecado grave abre abismos de miserias y vicios, que siempre resultan corrosivas para la sociedad. Así, la gran mayoría de las guerras han sido y serán el resultado final de la inmoralidad, o, dicho de otro modo, del pecado de la soberbia, de la envidia y del odio que engendran, justificados por una ideología llena de mentiras. Basta fijarse en el Nazismo y en el Comunismo.

 

https://www.youtube.com/watch?v=uOOqkL3ndGQ

Aquí se toca el gran tema de Caín y Abel, tal como nos los presenta el Antiguo Testamento. J. Peterson dice que la disposición inmoral de Caín, que le lleva a sufrir viendo contento a su hermano al ofrecer lo mejor de sus obras a Dios. Esto le provoca una envidia tan fuerte, que termina matando a su hermano, al que amaba y admiraba.

A mí me sorprende la capacidad de síntesis y de profundización de J. Peterson al analizar la importancia de las buenas obras, que dice tener un valor en sí mismo, y que tienen la virtud de asegurar un premio en el futuro.  Dice que así el hombre bueno puede negociar en el presente su propio feliz futuro. Y luego agrega un discurso muy llamativo sobre cómo el hombre poco capaz por naturaleza (se refiere a trabajos modestos) puede llegar a una alta plenificación, trascendiendo y superando las reglas de la democracia.

Las resonancias cristianas son evidentes. Es un llamado a toda persona que piensa que hace un trabajo sin importancia, o que se considera tratada injustamente, o que le ha tocado ser pobre, o enferma, o abandonada etc. La liberación de estas limitaciones es posible interiormente, ofreciendo a Dios esta situación todos los días.  Sin embargo, porque J. Peterson todavía no cree en Dios como padre que le ama y espera para toda una eternidad, sus afirmaciones no ofrecen la solución óptima al problema. Recién en el ámbito religioso el hombre puede ser sanado, perdonado, consolado y enaltecido en su infinita dignidad como hijo de Dios.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2G3MsDh2ci8

Este video de 12 minutos lo dejo sin comentarios. Sólo quisiera apuntar lo difícil que es, para los que no tienen un trato vivo y diarios con Dios, acertar en la forma como hay que hablar sobre la fe. Y esto sin poner en duda alguna la buenísima fe de los interlocutores. Incluso los teólogos tienen dificultades cuando su Teología es horizontalista, dejando de lado la línea vertical de la cruz.

 

 

 

 

Parallelisms between J. Peterson and Christianity

Peter Kopa, 16.8.2020

Wikipedie:  Jordan Bernt Peterson (born 12 June 1962) is a Canadian clinical psychologist and a professor of psychology at the University of Toronto. He began to receive widespread attention in the late 2010s for his views on cultural and political issues.

Born and raised in Alberta, Peterson obtained bachelor’s degrees in political science and psychology from the University of Alberta and a PhD in clinical psychology from McGill University. After teaching and researching at Harvard University, he returned to Canada in 1998 to join the faculty of psychology at the University of Toronto. In 1999, he published his first book, Maps of Meaning: The Architecture of Belief, which became the basis for many of his subsequent lectures. The book combined information from psychology, mythologyreligionliteraturephilosophy, and neuroscience to analyze systems of belief and meaning.

In 2016, Peterson released a series of YouTube videos criticizing the Act to amend the Canadian Human Rights Act and the Criminal Code (Bill C-16), passed by the Parliament of Canada to introduce «gender identity and expression» as a prohibited grounds of discrimination.[a] He argued that the bill would make the use of certain gender pronouns into compelled speech, and related this argument to a general critique of political correctness and identity politics. He subsequently received significant media coverage, attracting both support and criticism.

In the wake of the controversy, Peterson’s lectures and debates—propagated also through podcasts and YouTube—gradually gathered millions of views. He put his clinical practice and teaching duties on hold by 2018, when he published his second book, 12 Rules for Life: An Antidote to Chaos. Promoted with a world tour, it became a bestseller in several countries.


 

Peterson tackles head-on the deepest questions of human life, from the scientific perspective, as Professor of Clinical Psychology at the University of Toronto: the meaning of life, happiness and suffering, love and hate, truth and lies, and most especially moral evil. The parallelism of his expositions with Christian doctrine is not really something new, because already at the beginning of the Christian era, the Fathers of the Church were able to support themselves and consummate a very successful synthesis between the teachings of the Greek philosophers (Socrates, Plato and Aristotle) and Christian doctrine. And this is logical, because at heart man’s nature, before the gift of faith, is naturally open, for example, to the Ten Commandments, which at heart are the expression of the intrinsic logic of the free rational being, thanks to his capacity to reason and to will. It is also open to divine mercy, which helps the moral weakness of man, who so often wants to behave well, but does not succeed.

Then there are many more scientific authorities who have reflected on this, seeing in the symbiosis of reason and faith one of the basic pillars of the greatness of the Christian Westworld, which allowed the development of a unique civilization in the history of humanity. One of its manifestations has been the flourishing of science and technology, which has fertilized man’s life throughout the world, bringing him out of ancient barbarism, hunger and ignorance.

Specifically, let us see what J. Peterson tells us live in some of his videos, which have reached more than 150,000,000 visitors worldwide:

Jordan Peterson: 10´ of rational wisdom:  https://www.youtube.com/watch?v=wDDZIqPeHxc

It is enough to see the first 5 minutes of this speech, in which J. Peterson says that God has to exist and the difference of the small gods of polytheism and idolatry, which are the gods that the individual creates when he pursues an end that is not the real God.

 

He then affirms the existence of the moral law, that when it is not taken seriously, the person and society fall into chaos. He distinguishes the moral law from the Old and the New Testament, where it is stressed that the immediate object of salvation is the individual, and only afterwards society, provided that upright men ensure the moral order by means of good laws.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jHKIaFjxGPY –  6.41 minutos

In this vibrant talk, J. Peterson strongly affirms the importance of faith, whose principles are indispensable for forming one’s character, which also requires study and facing the criticisms that come from our social environment.  Quoting Solzhenitsin, he strongly maintains that each man is the center of the world, in constant struggle against his moral vulnerability, that when he succeeds in alienating the principles of faith, the chaos of personal and social tragedy appears.

 

These affirmations made from the viewpoint Psychology only confirm what every Christian knows through faith: that immorality or grave sin opens up abysses of misery and vices, which are always corrosive to society. Thus, the great majority of wars have been and will be the final result of immorality, or, in other words, of the sin of pride, envy and hatred that they engender, justified by an ideology full of lies. It is enough to look at Nazism and Communism.

 

 

Here we touch upon the great theme of Cain and Abel, as presented to us in the Old Testament. J. Peterson says that Cain’s immoral disposition, which leads him to suffer seeing his brother happy to offer the best of his animals to God. This causes him to be so envious that he ends up killing his brother, whom he loved and admired.

 

I am surprised by J. Peterson’s capacity for synthesis and deepening when he analyses the importance of good works, which he says, have a value in themselves, and which have the virtue of ensuring a reward in the future.  He says that in this way the good man can negotiate in the present his own better future. And then he adds a very striking discourse on how a man who is not very capable by nature (he refers to modest works) can reach a high degree of fulfillment, which is far higher and beyond the social rules of democracy.

 

The Christian resonances are evident. It is a call to every person who thinks that he is doing an unimportant job, or that he considers himself unjustly treated, or that he has been made poor, or sick, or abandoned, etc. Liberation from these limitations is possible inwardly, by offering God this situation every day.  However, because J. Petersen does not yet believe in God as a father who loves him and waits for him for all eternity, his statements do not offer the optimal solution to the problem. It is only in the religious sphere that man can be healed, forgiven, consoled and exalted in his infinite dignity as a child of God.

 

 

This 12-minute video I’m leaving you with no comment. I would  onnly point out how difficult it is for those who do not have a living, daily relationship with God to get it right about how to talk about faith. And this without putting in doubt the good faith of those who are talking about it. Even theologians have difficulties when their theology is horizontal, leaving aside the vertical line of the cross.

 

 

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